lördag 30 maj 2009

Valröreslen äntligen igång på allvar!

Igår, fredag, var en sannerligen hektiskt men väldigt intressant dag! Dagen började som sagt med en gemensam presskonferens som hölls på riksdagen tillsammans med Eva-Britt Svensson (V) och som jag skrev om igår.

Direkt därifrån delade jag en taxi tillsammans med Eva-Britt till ABF-huset i Stockholm där vi både skulle delta i en debatt om EU:s säkerhetspolitik. I debatten deltog nästa alla toppkandidaterna och det blev genast en debatt präglad av vilka som var för Lissabonfördraget och vilka som var emot. Jag reagerade kraftigt och argumenterade för att jag absolut är emot en "EU-armé" men att jag anser det vara vitalt att EU talar med en röst! Sen blev det diskussion ifall EU ska agera först efter ett mandat från FN eller om EU ska agera enligt de principer som finns i FN-stadgan. Tillsammans med de andra borgerliga representanterna ansåg jag att aktion efter principerna är att föredra då detta möjliggör en snabbare agerande och jag nämnde bl a folkmorden i Rwanda som exempel.

Direkt efter debatten bar det av till Åhléns för ett torgmöte tillsammans med Jan Björklund och Cecilia Malmström med Carl B Hamilton som moderator. I torgmötet framförde vi frän kritik mot Marita Ulvskogs uttalande om att den fria rörligheten är att jämföra med människohandel! Människohandel är de unga tjejer från mestadels öststaterna som kommer bl a till Norden men, även andra delar av Europa och blir en del av traffickingen. Att jämföra den fria rörligheten där människor rör sig i unionen och arbetar med hederliga arbeten med människohandel är löjeväckande.

Efter torgmötet bar det av till Stockholms Universitet där jag deltog i en debatt mot Ardalan Shekarabi (S) och Christian Ensgtröm (PP). Debatten behandlade givetvis integritetsfrågor, arbetsrätten och handel. Vi höll med varandra i det mesta förutom just vår syn på upphovsrätten där PP vill legalisera all fildelning som inte är kommersiell samt i arbetsrätten där S vill riva upp utstationeringsdirektivet. Ett roligt inslag i denna debatt var att Christian berättade att om man inte ska rösta på hans parti så rekommenderade han mig.

Fredagskvällen avslutades med torgmöte i Uppsala där jag talade om EU:s klimatpolitik. Här är min åsikt att EU bör tala med en starkare röst och att med Lissabonsfördraget så kan vi verkligen på allvar ta oss an de utmaningar som klimatet ställs inför!

Innan jag avslutar måste jag tala om det var väldigt roligt att se så många gymnasielever i publiken i debatten om säkerhetspolitik. Ett antal elever kom fram och tackade för debatten och ville ta bilder tillsammans med mig. En annan rolig händelse igår skedde under taxiresan till ABF-huset. Chauffören talade om att han skulle gå och rösta och att han vill ha euron! Då genast gav jag honom en broschyr! Efter en timma ringde han upp mig och berättade att han just hade röstat på mig!

Nu är valrörelsen verkligen igång!

/Olle


2 kommentarer:

  1. Hej Olle!
    Nu förstår jag att du skriver dina inlägg snabbt och det är lätt att missa detaljer. Men jag tycker att det är viktigt att inte bara associera människohandel med unga tjejer från Östeuropa. Trafficking/människohandel är modernt slaveri helt enkelt, och det rör inte bara sexhandel utan även t.ex. manliga byggarbetare som utnyttjas. Jag bor själv i Moldavien (se min blogg) och då får man anledning att sätta sig in lite i dessa frågor.
    Man kan bland annat komma tillrätta med problemet genom polisiärt samarbete inom EU, som jag vet att du stödjer, men framför allt genom att ge visum/arbetstillstånd så att exempelvis moldaver kan uppehålla sig legalt i EU. På så sätt undermineras marknaden för slavhandlarna.
    Kan tillägga att jag röstat på dig, så håll flaggan i topp och lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara konstatera, varje dag då jag är i skolan, mitt arbete på högstadiet, blir eleverna mer coh mer positivt intresserade av vad det är som pågår, ett val till EU-parlamentet. Det förefaller somom elever födda -93 och framår har en mycket bättre insyn i att det är demokrti som detta val gäller. Orden "frihet inder ansvar" slår högt i deras uppfattnings förmåga. Fram för skolval i högstadiet, en utmärkt so lektion.

    SvaraRadera