torsdag 14 maj 2009

Europaforum i Hässleholm

Skåneturnén fortsatte idag med besök på Europaforum i Hässleholm. På agendan stod först konkurrenskraften, jobben och tillväxten i EU i skuggan av finanskrisen. Diskussionerna var bra, jag och Gunnar Hökmark var överens med Carl Schlyter om att arbetsmarknadspolitiken hör hemma på nationell nivå medan Hilivi Larsson från Socialdemokraterna upprepar mantrat att hon vill behålla den svenska modellen med kollektivavtal. Samtidigt arbetar hennes Socialdemokratiska partivänner i Europaparlamentet hårt för att öppna upp det så kallade utstationeringsdirektivet och därmed riska att den svenska modellen måste kastas på sopptippen. Stråthutredningen visar med all sin tydlighet att Lavaldomen INTE innebär att svensk arbetsmarkandslagstiftning strider mot EG-rätten.

På eftermiddagen var det småföretagande för hela slanten och det glade mig att Anna Maria Corazza Bildt även hon är en varm euroförespråkare. Hilivi Larson tror också på euron, men på sikt. Man önskar ju bara att de kunde övertyga sina partikolleger lite bättre. Mitt förslag att få hela Skåne att följa Höganäs exempel och införa euron som parallellvaluta möttas med stora applåder, trevligt!

Nu bär det av till Stockholm en för en frukost om bistånd och sedan debatt i Helsingborg med Jan Andersson. På lördag har jag min peronvalskickoff i Malmö, ni är alla såklart varmt välkomna till Studieförbundet vuxenskolans lokaler på Grynbodgatan 20.

Olle




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar