onsdag 6 maj 2009

Trautmann och 138:an

Ni har säkert redan sett, läst och hört om det men, jag säger det ändå - ändringsförslag 138 gick igenom med en kvalificerad majoritet.

Idag fick vi äntligen ta ställning till telekompaketet för andra gången och det började med Harbours betänkande. Här gick kompromissen igenom utan Christoffers och Eva-Britts 166:a, vad jag kunde se var det runt 150 personer som stödde förslaget vilket var långt ifrån tillräckligt. Detta kändes ganska väntat och jag trodde att då att Trautman-rapporten och 138:an skulle gå samma öde tillmötes... Men, när vi kom fram till 138:an höjdes röster för en ändrad röst ordning. Anledningen var att vi normalt röstar de mest långtgående ändringsförlagen först vilket i detta fall 138:an i original och inte kompromissen. Efter en del diskussion blev så fallet och 138:an röstades mot förmodan igenom med ganska knapp majoritet. Detta innebär, till mångas förtret, att telekom-kompromisserna faller och rådet och parlamentet måste nu sätta sig ner och på nytt börja förhandla i en såkallad förlikning.

Det är mycket glädjande att Europaparlamentet inte viker sig för rådet utan står fast vid sin åsikt och ännu gång står upp för att man inte ska kunna bli frånkopplad från Internet utan FÖREGÅENDE domstolsbeslut.

Jag tycker detta även kan ses som en vinst för Europas engagerade medborgare och demokratin i Europa och hoppas det kan inspirera många unga väljare att gå till valurnorna den 7:e juni.

Olle

2 kommentarer:

  1. Även om du och andra kommer att få skulden för att ni sänkte Telekompaketet eftersom det finns risk för att Ministerrådet sätter sig på hasorna och allt raseras, ska du veta att det var en viktig markering du gjorde. Internet är till sin natur gränslöst och därför kan inte skyddet för medborgarna göra halt vid nationsgränserna och göra oss enbart till kunder som måste kriga med operatörer för full access. Operatörer som sedan i sin tur ska arbeta på uppdrag av upphovsrättsindustrin, som tar sig allt större friheter. Jag är inte motståndare till upphovsrätt, men det måste finnas gränser och dessutom någon form av digital allmänning så att det blir möjligt för mig och andra att lägga upp videofilmer på YouTube där våra barn och barnbarn spelar, dansar, sjunger, läser dikter eller texter utan att advokater kommer sättande med stämningar för intrång i upphovsrätten. Tror att du får räkna med en del sura miner. Jag vill minnas att det var en tjänsteman som vid journalistseminariet undslapp sig kommentaren att vara emot kompromissen, det var "en lyx som ledamöterna i parlamentet kunde kosta på sig". Underförstått, det kan inte Åsa Torstensson.

    SvaraRadera
  2. Jag är jätteglad för detta, tack Olle! Se det här som mitt sätt att visa mitt stöd om de hoppar på dig för att "sänkte" telekompaketet.

    SvaraRadera