torsdag 6 september 2012

Konventets andra dag -stämningen stiger Clintons dag

Så fick jag då till slut vara med på ett amerikanskt konvent. Jag vet inte hur många gånger jag hemifrån försökt följa detta gigantiska demokratiska skådespel. Stämningen var elektrifierande i Time Warner Arena och stämningen steg minut för minut i väntan på kvällens höjdpunkt, Bill Clinton.

Så gott som som hela arenan med plats för 15000 åskådare var fylld.

Som förberedelse under dagen avhandlades flera intressant seminarier för oss 350 speciellt inbjudna internationella gäster. Särskilt fäste jag mig vad paneldiskussionen om opinionsmäningarnas utveckling genom decennierna. Numera frågar man om allt och vet det mesta om vad folk tycker, reaktioner och kommentarer direkt efter viktiga beslut och uttalanden, som t ex vid denna typ av konvent. Fokusgrupper borrar i djupet av våra åsikter och känslor. Just nu ligger Obama dåligt till vad gäller ekonomi och jobb, men i slutändan handlar det om förtroende och allmänt gillande av kandidaterna karaktär för de osäkra. Och här har Presidenten ett klart försprång framför Romney. Amerikanerna må vara besvikna på att Obama inte gjort tillräckligt, men vill gärna ta en öl med honom eller ha honom som granne. Sä känner man inte för den välbärgade Romney.

I ett seminarium fick borgmästarna från Houston, Philadelphia och Charlotte berättade om dessa urbana centras enorma utmaningar för att skapa hållbara och trygga villkor inför den kraftiga befolkningsökningen som pågår och väntar förstärkas.. Europa representerades av borgmästaren från Florens, en dynamisk ung man i en stad som också har att vårda ett kulturarv.

Som av en händelse stötte jag på borgmästare Nutter från Philadelphia vid säkerhetskontrollen till arenan och kunde då berätta att dottern Sara nu bor i hans stad och att jag skall besöka henne över helgen. Han blev glad över detta och hoppades att hon skulle trivas. Ett foto togs och Mayor Nutter hälsade mig välkommen till Philly.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar