Visar inlägg med etikett Somalia. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Somalia. Visa alla inlägg

torsdag 20 mars 2014

Allvarlig men hoppfull stämning på mitt sista AVS-EU-möte

Nu har mandatperiodens, och tillika mitt, sista möte med AVS-EU länderna avslutats här i Strasbourg. Det har varit flera intressanta debatter på agendan, men mest infekterad är frågan om HBTQ-personers rättigheter i AVS-länderna.

 
Michel Sidibé från UNAIDS var på plats för att berätta om de framgångar som nåtts med att bekämpa AIDS och det stigma som de smittade lever med. Michel talade främst om narkomaner, sexarbetare och homosexuella män. Att stigmatisera, eller ännu värre, kriminalisera grupper som är särskilt utsatta för infektionen försämrar deras tillgång till medicin. Idag kostar medicinen 80 dollar om året per person, en enorm förbättring jämfört med för bara ett par år sedan. Men fortfarande väntar 18 miljoner människor på att få behandling. Med politisk vilja, tolerans och medicinsk utveckling kan vi vinna striden mot denna hemska infektion.

En annan intressant diskussion är sambandet mellan terrorism och Internet. Min somaliska kollega var för första gången med på ett av dessa möten och påminde oss alla om att det är dem det handlar om. Somaliska ungdomar lockas till extremism och radikalisering av terrorgrupper som finns i utkanten av samhället. Radikalisering och extremism måste motverkas på alla sätt, även på Internet. Men att stänga ner websidor eller övervaka sina medborgare är inte rätt väg att gå. Internet är också det bästa sättet att ge förtyckta eller översedda grupper sin röst tillbaka. Med Internet säkras också yttrandefriheten.

Jag kommer verkligen att sakna dessa möten och mina kolleger, att få diskutera demokratins grunder med parlamentariker från världens alla hörn är väldigt inspirerande!

måndag 28 januari 2013

Storbritannien hindrar EU från att bekämpa drogen khat

I dagarna aktualiserades återigen frågan om drogen khat. En ung man togs av polisen med ett enda bagage i bilen - 228 kilo khat!


Hittills har drog relativt enkelt kunnat smugglas in till Sverige i stora mängder eftersom det funnits två legala inkörsportar rakt in i Europa. I Nederländerna har khatförbudet nu trätt i kraft och det finns bara en port kvar - Storbritannien. Flygplatserna i London står vidöppna för droghandlarnas import. Sydsvenskan uppmärksammade detta och frågade vad jag tyckte om beslutet. Här kan du läsa artikeln.

Kampen mot drogerna är inte en EU-fråga. Varje medlemsstat ansvarar själv för sin egen narkotikapolitik. Att tro att ett globalt problem kan lösas på nationell nivå är inte rimligt. Knarkhandlarna samarbetar över nationsgränserna och EU-länderna borde göra detsamma för att stoppa dem. Medlemsländer kan i formell och informell dialog samtala och påverka varandra. Denna mjuka makt måste Sverige nu använda sig av. Storbritannien har låtit undersöka ett eventuellt khatförbud och kom i förra veckan fram till att det inte finns bevisliga hälsorisker. Man kommer alltså inte att klassa drogen som illegal!

Vi måste låta våra europeiska grannar veta vilka kostnader i mänskligt lidande, socialt och ekonomiskt utanförskap och tull- och polisinsatser som vi andra belastas med så länge missbruket fortfarande kan gödas via Londons flygplatser. I Sverige har vi stor kunskap om de skadliga effekterna av khat. Dessutom finansierar missbruket drogkarteller och terroristorganisationer som al-Qaida i islamiska Maghreb i Afrika.

EU-kommissionen pekade nyligen ut ministerrådet som den instans som måste ta tag i frågan om samordning av medlemsstaternas regler kring khat för att möjliggöra en mer effektiv kamp mot smugglingen. Med Lissabonfördraget har EU fått en mer betonad roll i arbetet med europeiska riktlinjer och utbyte av bästa praxis i drogfrågorna. Denna möjlighet vill vi att Sverige tar vara på. På EU-nivå finns potentialen för att komma framåt i arbetet mot narkotikamissbruk.

Det finns bara ett sätt att komma åt gräns¬överskridande brottslighet - med lika gränsöverskridande brottsbekämpning. Men då måste också alla EU:s medlemsländer dela uppfattningen om att dessa droger är skadliga. Nu hindrar Storbritannien EU från att ta krafttag mot drogen khat. Jag hoppas att vi med goda argument kan få britterna att tänka om.

onsdag 28 november 2012

EU måste sätta khat på agendan!

Inför AVS-EU ländernas möte här i Paramaribo hade jag skriftligen frågat EU-kommissionen om hur de kan garantera att alla de pengar som ges till olika biståndsprojekt inte hamnar i terroristernas grepp. Utan statliga institutioner som kan kontrollera och kommunicera hur pengarna används är det svårt att veta att pengarna verkligen kommer befolkningen till nytta.

Kommissionen svarade mig att EU stödjer statsbyggandet i Somalia och hänvisade till alla de projekt som nu finns i landet. Allt detta är bra och jag berömmer verkligen EU-kommissionen för det långsiktiga, och nödvändiga, arbete de utför. Men det lugnade inte min oro över att terrornätverk som al-Shabab kan komma över resurser menade för befolkningen i rurala områden.

Jag pressade EU-kommissionen att ge ett tydligare svar på hur intäkterna från handel med drogen khat finansierar våld och instabilitet både i Somalia och i hela regionen. Dessvärre hade kommissionen inte någon information om detta, men sade att man arbetat med projekt mot droghandel.

De sociala problem drogen khat orsakar i Europa är omfattande, och vi vet dessutom att pengarna finansierar terroristaktiviteter och våld mot befolkningen i Somalia. Det är verkligen beklagligt att mer inte kan göras. Jag hoppas att mina envisa inlägg om khat kan hjälpa EU att prioritera det här allvarliga problemet.

tisdag 27 november 2012

AVS-EU länderna sätter fokus på Somalia


Under eftermiddagen har vi diskuterat en resolution om situationen i Somalia. I stort är vi alla eniga, innan demokratiska institutioner kan få fäste måste säkerhetsläget garanteras. Detta innebär både kortsiktiga, snabba aktioner för att stabilisera vissa områden men även långsiktigt stöd för statsbyggande och garanterande av rättssäkerhet.

Jag påpekade att Al-Shabab och andra kriminella nätverk utnyttjar det här politiska och rättsliga vakuumet till sin fördel. Årets presidentval var det första riktigt genomförda valet på 42 år! Landets president, den förre universitetsläraren Hassan Sheikh Mohamud har en enorm arbetsuppgift framför sig och utan omvärlden hjälp ser framtiden mörk ut. EU kan bistå med teknisk assistans för allt från rättssystem till infrastruktur, men det är viktigt att utvecklingen drivs från Somalia och EU bistår med de verktyg som efterfrågas.

Redan fattiga familjer på landsbygden är de största offren, och jag framhöll att kvinnors roll är central för att lösa konflikten. Stabilitet, tillgång till odlingsmark och utbildning är central för familjerna och det är deras behov som måste vara i centrum. 

Det är viktigt att Somalia nu visar att man menar allvar att skilja på politisk administration och den nationella militären. Ugandas delegationsledare, Jacob Oulanyah påpekade att osäkerheten i Somalia påverkar hela regionen. Han räknade upp alla de grannländer som redan bidrar med trupper till fredsbevarandet i de rurala delarna av landet som fortfarande är i terroristernas grepp, och bad uppmanade alla andra afrikanska länder att skicka trupper.

Vi röstar om resolutionen på torsdag att döma av dagens debatt kommer den att få ett starkt stöd. 

AVS-EU ländernas 24:e session är nu öppnad!

AVS-EU ländernas 24:e gemensamma parlamentariska session öppnades på högtidligt vis av församlingens två ordföranden, min liberala kollega Louis Michel och Musikari Kombo från Kenya, samt av värdlandet Surinams talman Jennifer Geerlings-Simmons.

Inför en fullsatt församling talade både Louis Michel och Musikari Kombo om de utmaningar som samarbetet mellan EU och AVS-länderna står inför. Inom kort går Cotonou-avtalet ut och vi ska förhandla fram ett nytt avtal som reglerar förhållandet mellan alla dessa stater. Det omfattar allt från politisk dialog till tullregler, och bägge parter är angelägna om att ett nytt avtal ska slutas i god tid. 

Under de kommande debatterna här i Paramaribo har vi tre akuta ärenden på bordet. Det handlar om situationerna i Mali, Kongo-Kinshasa och Somalia. Regionala lösningar är nödvändiga för att resultaten ska vara hållbara, men det är också nödvändigt att EU bidrar med stöd och verktyg.

Musikari Kombo betonade att utvecklingsbistånd,  teknisk assistans och handel är särskilt viktigt för länder som återhämtar sig från väpnade konflikter. Under den finansiella kris Europa just nu går igenom har vissa påpekat att alla sektorer måste spara, även på utvecklingsbistånd. 

För bräckliga stater kan resurser från utlandet vara den enda källan till stabilitet. Att bygga en stat som befolkningen kan lite på tar tid, och vi kan inte svika våra partners. Musikari Kombo avslutade sitt tal genom att meddela att han kommer att ställa upp i Kenyas stundande senatsval. Jag önskar honom all lycka till!

Louis Michel, före detta kommissionär för utvecklingsfrågor och numera min kollega i den liberala gruppen i Europaparlamentet, under sitt anförande. 



I mitten sitter Musikari Kombo, en våra församlingens två ordföranden, och till höger Jennifer Geerlings-Simmons som är talman i Surinams parlament.  


onsdag 30 maj 2012

EU:s lösensummor finansierar terror?

Idag kom danska utvecklingsministern Christian Friis Berg till gemensamma parlamentariska församlingen.

Jag frågade om EU:s samarbete med AVS-länder när det gäller säkerhetsfrågor, främst när det handlar om de allt vanligare kidnappningarna av västerlänningar, bland annat i den instabila Sahelregionen och runt Somalia.

Flera kolleger från dessa regioner oroas över att europeiska länders lösensummor för gisslan finansierar terrorgrupper och kriminella gäng. Därigenom gör man också gisslantagande till en lönsam affär och fler kan lockas att ge sig in i branschen. En mycket knepig fråga eftersom oskyldiga civila liv hamnar i kläm mellan olika principer och mål.

Friis Berg påpekade, mycket riktigt, att det viktigaste arbetet är det preventiva. Man måste försöka hindra kidnappningarna innan de har hänt. Bland annat genom stöd till säkerhetssektorn och till stabila, demokratiskt kontrollerade institutioner med kontroll över det egna territoriet i partnerländerna. Här kan EU spela en mycket viktig roll.

måndag 26 mars 2012

Om Somalia och khat-pengar

Under mötet i politiska utskottet för gemensamma parlamentariska EU-AVS-församlingen förra veckan diskuterades bland annat den pågående politiska och humanitära krisen i Somalia.

Vi hade besök av Ambassadör Boubacar Gaoussou Diarra, Afrikanska Unionens särskilde representant för situationen i Somalia. Jag passade på att ta upp frågan om al-shabaab och hur de finansierar sin verksamhet - bland annat med inkomster från olaglig drogsmuggling till Europa. Det gäller främst drogen khat som jag arbetar mycket emot.

Ambassadör Diarra konstaterade att det säkert är så att pengar från narkotikahandeln rullar ner i terroristnätverks fickor, och han lovade att arbeta vidare med detta. Kanske kunde Afrikanska Unionen ta fram en särskild rapport om denna problematik?

Intressant vore om khat-frågan kunde få vidare spridning, bara genom internationellt samarbete kan man stoppa internationell brottslighet!

fredag 16 juli 2010

Pirater utanför Östafrika: olyckligt att Sverige tar hem helikoptrarna

Under det regionala AVS-EU mötet för östra Afrika som jag har medverkat i under veckan har det varit mycket fokus på piraternas härjningar och de effekter de har på länderna i regionen.

I Seychellerna, där mötena hölls, uppskattar man tex att BNP har sjunkit med 4% på ett år på grund av attackerna. Både fiskenäringen och turistnäringen drabbas hårt.

Det är därför mycket olyckligt att Sverige nu har beslutat att ta hem HMS Carlskronas helikoptrar redan efter fyra månader istället för efter de planerade sju månaderna. Fartyget ansvarar för jakten på pirater nere i Adenviken utanför Somalia och utan helikoptrar minskar fartygets räckvidd med hela 70%, vilket självklart försvårar uppdraget avsevärt. Särskilt olyckligt är det eftersom de nu bara kommer att stå i beredskap i Sverge och eftersom HMS Carlskrona nu blir det enda fartyget i EU-styrkan som står utan helikoptrar.

Piraternas härjningar hotar stabiliteten i hela regionen och påverkar ländernas utveckling och handel negativt. Det är därför mycket olyckligt att Sverige sviker sitt internationella åtagande i regionen. Vill vi få till en hållbar tillväxt i östra Afrika måste piraternas härjningar stoppas och Sverige bör självklart aktivt medverka till en ökad stabilitet.