torsdag 2 september 2010

På turne i Västsverige


Igår besökte jag Skaraborgs län och Axevalla folkhögskola samt Skövde. På folkhögskolan i Axevalla, som har studenter från bland annat Ukraina och Polen, finns ett särskilt Europahus. Jag fick igår möjlighet att tala för studenterna där.

I Axevalla folkhögskola är jag uppväxt eftersom min far var rektor på skolan under 50-talet. "Mitt engagemang började här", sa jag inför eleverna pa folkhögskolan.

Jag gick igenom EU:s histora i mitt tal inför de vetgiriga studenterna och gästerna.

Europas histora, fylld av krig mellan länderna, gjorde sig påmind under en middag igår. Jag reflekterade över vad Socialdemokraternas gruppledare Schultz sa till mig under middagen. Han berätade att han som 17-åring bodde hos en fransk familj i Bordeaux. Pappan hade tillhört motståndsrörelsen "Jag var den första tysk som tagits emot i hemmet. När jag berättade det för min mor så grät hon", sa Schultz.

Istället för att kriga gjorde länderna i Europa sig beroende av varandra så att inga nya krig skulle kunna uppstå.

"Demokratin måste försvaras av varje ny generation. EU får inte bli en parentes i Europas histora. Jag vill inte se ett sönderfallande Europa där vi bygger murar."

Efter besöket på folkhögskolan reste jag vidare till Skövde och en träff med branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Vi diskuterade branschens problem och utmaningar.

"Branschen har stora problem med olaglig yrkestrafik och sträng svensk tillämpning av ett EU-direktiv som bestämmer arbetstiden för åkarna."

Transportfrågor är numera EU-frågor, men tillämpningen av regelverket är nationell.
"Vi fick argument för att Sverige behöver en gemensam polismyndighet som kan tillämpa reglerna lika i hela landet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar