onsdag 15 september 2010

Intressanta besök i Alvesta, Hässleholm och Ängelholm


På min turné runt om i Småland och Skåne besökte jag i tisdags Alvesta, Hässleholm och Ängelholm.

I tisdags beslökte jag Alvesta tillsammans med Folkpartiets riksdagskandidater Gunnar Nordmark och Margareta Artéus Thor. Vi träffade först Per-Olof Löfberg, Regionförbundet Södra Småland om infrastrukturprojektet "Motorways of the Sea" och gjorde därefter studiebesök på Alvesta Intermodal AB.

Efter besöket i Alvesta åkte jag vidare till Hässleholm. Där besökte riksdagsledamot Christer Nylander utbildnings och arbetsmarknadscentrum Norra Station.
Verksamheten är ett lyft för hela Hässleholms kommun. Sammantaget studerar 1000 personer på yrkeshögskolan, flexvux och högskolan i Kristianstad. Jag han också med ett besök vid valstugan och ett samtal med en journalist.

Därefter åkte jag vidare till Ängelholm för att provsmaka musslor och prata ekonomi och klimat. Jag träffade Eva Kullenberg och de andra folkpartisterna vid deras valstuga.

En god havsmiljö är en ödesfråga för Sverige och Europa. Det handlar om att kombinera en levande kustbygd, en hållbar kustekonomi och en god miljöhållning. Den kust och skärgård vi har ska naturligtvis komma till användning, men det ska ske på ett sätt som inte utarmar för framtiden.

Just musselodlingar skulle då kunna vara en bra lösning för Skånekusten. Musslor renar vattnet från bland annat kväve och fosfor och hjälper därmed mot övergödning och bidrar till en bättre vattenmiljö. Det skulle också ge goda effekter för företag som vill satsa, vilket betyder nya jobb. Skånska kommuner borde därför ta initiativet att stötta företagare som vill starta just musselodlingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar