torsdag 10 maj 2012

Europaparlamentet hedrar Raoul Wallenbergs minne

Igår kväll - den 9 maj, på Europadagen - godkände Europaparlamentets byrå vårt förslag att namnge ett rum i parlamentet efter Raoul Wallenberg. I år är det 100 år sedan Wallenbergs födelse och över hela världen pågår evenemang för att hedra hans minne. Nu ansluter även Europaparlamentet till firandet.

Jag och de övriga nitton svenska europaparlamentarikerna har gemensamt lagt fram förslaget om ett rum uppkallat efter Raoul Wallenberg. Wallenberg är en av nittonhundratalets mest namnkunniga européer. Han visade civilkurage i kampen mot intolerans och antisemitism under andra världskriget. Än idag är han en stark förebild och en symbol för våra gemensamma europeiska värden. Därför ville vi att även Europaparlamentet uppmärksammar hans gärning under minnesåret 2012.

Mänskliga rättigheter måste ständigt försvaras. Raoul Wallenberg visade att även i svåra tider går det att agera för det man tror på. Han var en sann europé och jag är mycket glad över byråns beslut.

3 kommentarer:

  1. Håller du med om att det är svenskar med bakgrund i Mellan-Östern som står bakom den antisemitism som judar erfar i Malmö?
    Jag tycker FP har varit tysta.../Bo Grahn

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack för Din kommentar! Nej, jag tycker inte FP varit tyst om den ökande antisemitismen i Malmö.
    Möjligen har vi haft svårt att få ut vårt budskap i media, eftersom Ilmar Reepalu själv har dominerat debatten i så hög grad.
    Själv har jag uttalat mig flera gånger, både hemma i Sverige och i EU-parlamentet. En hel del kan Du hitta på min blogg och hemsida. Tillsammans med bl a Birgitta Ohlsson, EU-minister, talade jag på en manifestation för fred i Mellanöstern, där vi angreps bl.a. med kastade smällare av demonstranter, många med rötter i Mellanöstern.
    Vi vet också att hatbrotten mot judar i Malmö har ökat dramatiskt, särskilt under Gazakriget 2009. Den omdiskuterade Rosengårdsrapporten från Försvarshögskolan kom till slutsatsen att radikala muslimska gruppers inflytande ökat i stadsdelen. Rabbinen Kesselman berättar också i Sydsvenskan om hur han trakasseras och hånas, vilket är helt oacceptabelt.
    Detta sker i Malmö, samtidigt som judiska ungdomar i Höllviken attackeras av tonåringar med nazistiska slagord.
    Det är förfärande att konstatera att hatet mot judar frodas i vårt land.

    SvaraRadera