torsdag 12 september 2013

Idrott står inte över humanitet

Vitryssland är Europas sista diktatur och kränker ständigt mänskliga rättigheter. Det är det enda landet i Europa som fortfarande utfärdar och verkställer dödsstraff. Därför är det förkastligt att det Internationella Ishockeyförbundet förärar Europas siste envåldshärskare, Aleksandr Lukasjenko, att anordna Ishockey VM 2014.

Lukajsenko ska inte stå som värd för det här mästerskapet. Han är en diktator som ska bort från makten. Därför är det glädjande att Europaparlamentet idag antog mitt ändringsförslag om att uppmana det Internationella ishockeyförbundet att ändra hålla nästa års Ishockey VM i Minsk.

Jag anser inte att idrott står över humanitet. Jag tror inte heller att de kvinnor och män som tävlar i stora mästerskap anser det, och att Emma Green Tregaro under sommarens Friidrotts VM i Moskva målade naglarna i Pride-flaggans färger det senaste exemplet. Därför är det nu viktigt att ishockeyförbundet öppet och transparent klargör hur man resonerat.

Här kan du se mitt anförande i kammaren när jag försvarar mitt förslag.


2 kommentarer:

  1. Hej Olle, jag håller med dig om att Vitryssland är en vidrig diktatur. Men jag blir lite förvånad över ditt resonemang om dödsstraffet. Innebär det att USA inte heller bör få ha några idrottsmästerskap? Jag är uppriktigt nyfiken. Jag är emot dödsstraff, oavsett var det äger rum.

    SvaraRadera
  2. Hej Janne,

    EU kritiserar årligen dödsstraff och de länder som ännu inte modernmiserat sitt straffsystem, inklusive de delstater i USA som fortfarande utdömmer och verkställer dödsstraff. På den fronten har vi ett stort arbete framför oss.

    Dock finns det ytterliagre skäl för att kristisera Vitryssland. Ett land utan politisk opposition, yttrandefrihet, politiska fångar och där även Sveriges ambassad blev utkastad, kan inte rakt av jämföras med en demokrati.

    Olle Schmidt

    SvaraRadera