torsdag 26 september 2013

En praktikants dagbok

Simon Wetterling, aktiv i LUF och student vid Jursitprogrammet i Lund, berättar om sin praktik med Olle Schmidt under den här veckans arbete i Bryssel:


Olle Schmidt med medarbetarna Mattias, Julia, och Rickard samt veckans praktikant Simon.  

"Mitt namn är Simon Wetterling och under denna vecka har jag praktiserat hos Olle Schmidt på hans kontor i Europaparlamentet. Det är tack vare ett mentorskapsprogram arrangerat av LUF och FP som jag fått möjligheten att komma hit på studiebesök och uppleva parlamentet från insidan.

Veckan började med ett möte i Utskottet för ekonomi och valutafrågor (ECON). En utfrågning av ECB:s chef, Mario Draghi, stod på agendan. Frågor om ökad insyn och ECB:s delaktighet i Trojkan duggade tätt. Att jag som besökare får sitta med på ett utskottsmöten var en väldigt positiv överraskning. Jag inser hur hemmablind man är när jag tar för givet att parlamentets utskott är lika stängda som riksdagens.

Tisdagen inleddes med ett möte angående ett nytt tobaksdirektiv. Hemma i Sverige trodde man att detta direktiv syftade till att förbjuda lakritspipor. Detta verkar dock inte vara fallet, även om dessa godsaker gav upphov till flertalet skämt. Saker som diskuterades var bland annat Sveriges snusundantag och e-cigaretter.

Igår var det seminarium om säkerhetssituationen i Egypten med fokus på Sinai. På grund av konflikten med Israel och regeringens obefintliga intresse i regionen har Sinai reducerats till ett laglöst ingenmansland där terrorister och andra brottslingar frodas. Under seminariet talades det särskilt om den ökade människosmugglingen, eller "komodifieringen av människor". Representanterna från Egypten ställde sig skeptiska till internationellt engagemang i regionen, men Olle underströk att detta redan är ett internationellt problem och bör hanteras som sådant.

Idag, torsdag, besökte jag Parlamentarium som är en utställning över EU:s historia. Tyvärr hade jag bara en timme till att upptäcka utställningen och det räckte inte på långa vägar. Om jag någonsin får möjligheten ska jag ägna en hel dag åt att bara upptäcka alla konstverk och utställningar som finns här i parlamentet. Det är synd att man inte hinner njuta av detta när man jäktar från möte till möte.

Nu är det dags att flyga hem till Sverige. Jag skulle vilja tacka Olle för att han möjliggjort detta studiebesök och låtit mig följa honom här parlamentet. Jag skulle också vilja rikta ett stort tack till Julia, Rickard och Mattias som utgör Olles stab. Trots stressiga scheman har det tagit sig tiden att hjälpa och vägleda mig här i Bryssel. Jag har haft fantastiskt roligt och ser redan fram emot att återvända någon dag.

 
Med vänlig hälsning,
Simon Wetterling"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar