torsdag 16 september 2010

Första steget tagits för EU-finansiering av förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör


Idag besökte jag besökt Helsingborg och träffat representanter för Helsingborgs kommun. Med mig hade jag ett positivt besked. Liberala gruppen i parlamentet ställer sig bakom mitt förslag att skjuta till 1 miljon euro till planeringsarbete för en tunnel.

I Europaparlamentet har Marit, Cecilia och jag fått den liberala gruppen att ställa sig bakom en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Den liberala gruppen är därmed den första av parlamentets partigrupper som tagit ställning för en fast HH-förbindelse. Den liberala gruppen har även ställt sig bakom att i EU:s budget avsätta särskilda medel, 1 miljon euro, för planering av projektet fast HH-förbindelse.

Nedan följer den text som den liberala gruppen ställt sig bakom.
The use of existing connections between the Nordic countries and the European continent has increased continuously and more connections are needed to complement existing routes. A tunnel between Helsingborg (Sweden) and Helsingör (Denmark) would complement the new connection between Denmark and Germany, to ease the future projected pressure on the Öresund bridge connection. An increased budget line enables the start of a planning project to enable a future construction of this tunnel.

Under besöket i Helsinborg delade jag också ut min kokbok på Knutpunkten och träffade väljare i valstugan. Med på dagens träffar var Folkpartiets kommunalråd Maria Winberg-Nordström.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar