söndag 10 maj 2009

Kampanjen i full sving

Kampanjande i Malmö och Stockholm
Torsdag
De senaste dagarna har valrörelsen kommit i gång. Det känns att ett val förestående. Intresset ökar och frågorna blir fler och tydligare. Ointresset verkar att släppa.
Sydnytt följde mig i torsdags på en debatt i Malmö folkhögskola. Omgiven av fyra skeptiker kände jag mig understundom något trängd. Nog har man rätt att bli trött på detta eviga gnällande. Men jag märkte att åhörarna faktiskt inte gillade denna så negativa attityd. Som jag sade till Sören Wibe efteråt; Nog kunde Du någon gång säga något postivt om EU?

Vid Punkten på Södergatan hade också nyfikenheten ökat.
Dagen avslutades på Högskolan med en trivsam debatt så när som på att Erik Josefsson, denne sympatiske lobbyist, numera kandidat för vänstern, blev så ilsken att han gick. Han kände sig illa behandlad av moderatorn. Eriks uttåg la en del sordin på stämningen.
Fredag
Partistyrelse i Stockholm och antagande av Valmanifest inledde dagen. Därefter radiointervju inför Maris utfrågning om några veckor. Reportern följde med till Tumba, där jag under alla år har känt ett extra stort stöd, och pratade med folkpartister och intresserade.

Därefter i ilfart till en radiodebatt med Göran Färm om parlamentets beslut att ändra arbetsordningen för att hindra Le Pen att öppna den första sessionen i juli efter valet.
I dejn liberala gruppen röstade vi emot, inte för att på något sätt instämmer i den förskräcklige Le Pens åsikter, utan att vi inte tycker man ska trixa med reglerna bara för att man avskyr hans åsikter. Säkert en oviktig fråga i valrörelsen, men kanske viktig ur principiell synvinkel. Jag tror att Le Pen nu kommer att få en martyrstämpel i Franrike och kan vinna extra stöd därför.

Att påminna om de ord som tillskrivs Voltaire kan ibland vara passande också i dagens debatt. Jag ogillar Dina åsikter, men är beredd att slåss för Din rätt att framföra dem.

Europadagen
Lördagen var fylld av aktiviteter. Debatt om Europas konkurrenskraft på Kulturhuset, födelsedagsfest för EU med FP:s EU-nätverk i Stockholm på Mynttorget, flygbladsutdelning och samtal på Knallemarknaden i Spånga, utspel om elbilar i Expressen och en avslutande middag med Marit och Sture, där Marit preparerade mig inför kommande miljö- och klimatduster. Vi hann med en hel del om ekologiskt odlad mat också.

Söndag Valupptakt i Stockholm
Nu stundar valupptakt på Hasselbacken.
Imorgon är det Borås, Härryda och Ulricehamn som väntar. Vi hörs och ses, hoppas jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar