måndag 11 februari 2013

Att spela med diktatorn är politik

Jag har länge upprörts över och protesterat emot att 2014 års ishockey VM ska hållas i Europas sista diktatur Vitryssland/Belarus. Landets president Lukasjenko är en tyrann som ända sedan det manipulerade valet 2010 undertryckt sitt folk. Politiska fångar, tortyr, censur och det för oss otänkbara - avrättningar - är vardag i ett land som nu bygger nya hotell för att ta emot världseliten i ishockey.


Jag har tidigare debatterat detta med svenska ishockeyförbundets ordförande Christer Englund, och i helgen träffades vi i Malmö för att se Tre kronor spela mot Finland och för att tala om Vitryssland.

Christer Englund är en trivsam person som lyssnade och hade förståelse för mina argument, men han trodde inte någon förändring var möjlig. Vi i Europaparlamentet har uppmanat till bojkott av den här skandalen och jag bad Englund om tre saker:

Att han kunde ställa upp på ett offentligt arrangemang i Stockholm i samband med årets Hockey-VM som arrangeras i vår huvudstad. Detta var han positiv till.

Det andra var om han kunde försöka förmå Internationella ishockeyförbundets ordförande René Fasel att komma till Europaparlamentet för en utfrågning. Vi är många parlamentariker som inte förstår varför idrott anses viktigare än respekt för mänskliga rättigheter, och jag tror det är viktigt att ishockeyförbundet öppet och transparent klargör hur man resonerat.

Min tredje fråga var att de under interna kongressen för planeringen inför 2014 års VM skulle kunna tänka sig att bjuda in en expert på mänskliga rättigheter i Vitryssland. Det trodde han inte, eftersom det vore att acceptera att förbundet skulle göra ett politiskt ställningstagande.

Sympatisk, men inget nytt. Men vi skulle hålla kontakt framöver.

Själva matchen präglades av dåligt svenskt försvar, men stämning i arenan var bra! Det finska laget var starkt, och jag gratulerar mina finska vänner och kolleger Calle Haglund och Nils Torvalds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar