torsdag 21 februari 2013

Jag kandiderar inte för omval


Efter mycket funderingar har jag kommit fram till att inte kandidera för en ny mandatperiod till Europaparlamentet inför valet nästa år.

Jag har suttit i Europaparlamentet sedan 1999 med ett avbrott på drygt två år efter valet 2004. Det har varit ett mycket stimulerande uppdrag som gett  mig stora möjligheter att påverka viktiga politiska frågor, men jag tror att att efter tre mandatperioder är det rimligt att sluta.

Utvidgningen av EU och Europas enande har varit det allra viktigaste under mina år i parlamentet. Jag är mycket tacksam över att personligen fått vara med om detta.

Det finns två skäl för mig att inte kandidera för omval. Dels det myckna resandet som i längden har ett pris, samt att jag tycker nya liberala krafter - unga som erfarna - bör ges chansen i ett alltmer inflytelserikt Europaparlament.



1 kommentar:

  1. Olle, tråkigt men vi europavänner får tacka för din insats. För mig har du varit en pålitlig representant för konstruktivt tänkande./Christina Hallberg

    SvaraRadera