tisdag 7 maj 2013

EU måste soppa Eritreas tvångsskatt

Tvångsbeskattningen som finansierar den eritreanska diktaturen måste bort. Idag krävs eritreanska medborgare som bor i Sverige på två procent av årsinkomsten i skatt. Diktaturen i Eritrea hävdar att skatten är frivillig, men repressalier mot släkt och familj till landsmän i exil som vägrar betala vittnar om motsatsen.

Påtryckningarna från den eritreanska regimen, via ambassaden i Stockholm, innebär också konsekvenser för släktingar till den som uttrycker sig negativt om regimen.


I Kanada och Tyskland har utrikesministrarna krävt att de eritreanska ambassaderna upphör med skatten, en metod som gett resultat. Jag frågade nyligen EU:s högste representant för utrikesfrågor Cahterine Ashton om inte något liknande kan göras på Europiskt nivå.

Idag fick jag svar från Ashton, och även om hon anser att det är oacceptabelt måste detta göras på nationell nivå. Jag hoppas att Carl Bildt genast ber den eritreanska ambassaden i Stockholm att förklara sig.

Här kan du läsa min fråga och svaret jag fick från Catherine Ashton.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar