måndag 29 augusti 2011

Fråga till ECB-chefen: hur påverkar krisen hela EU

Den fråga jag oftast får när jag möter väljare är vad politiker gör för att lösa den ekonomiska krisen. Den påverkar alla EU-länder.

Under eftermiddagens utfrågning i Ekonomiutskottet av ECB-chefen, Trichet, ställde jag frågan hur EU-krisen påverkar hela EU och inte bara euroområdet. Vi delar ett gemensamt öde i Europa, som ECB-chefen sagt vid tidigare utfrågningar. Det gäller också för Sverige och andra EU-länder utanför euroområdet.

Jag frågade också hur EU-länder som inte är euroländer kan bidra till att finansiera krissupportmekanismerna i EU?

Trichet underströk i sitt svar att ECB uppfyller sina uppgifter att skapa prisstabilitet. "Våra beslut påverkar hela EU-området och för att skapa förtroende för eurozonen".



1 kommentar:

  1. Jag är glad idag, tack Lapo Micro Finance för att du gav mig ett lån. Jag blev lurad flera gånger när jag försökte få ett lån tills jag stötte på Lapo Micro Finance som gav mig ett lån värt 93 000 $ för att ta hand om mitt sjuka barn. Om du behöver en riktig långivare idag kontakta Lapo. Kontakta e-post: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera