söndag 10 juli 2011

Kort men givande tur till Gotland

Sympatisk Hägglund
Igår medverkade jag på ett seminarium om EU och den ekonomiska styrningen. Något skeptisk till hur Almedalsveckan vuxit i omfattning, måste jag medge att jag är. Men denna förmiddagslördag vad det ganska lugnt, och jag fick möjlighet att lyssna till hur Göran Hägglund utfrågades av Aftonbladets Karin Magnusson. En avslappnad och trevlig pratstund, tyckte jag det var. Kristdemokraternas ledare utstrålar en personlig värme och är tämligen oförstörd av all uppmärksamhet, som ju varit ganska hårdför efter det mediokra valresultatet. Jag är inte stormförtjust i KS:s budskap, men både nuvarande och förutvarande partiledare gillar jag. För att manifestera min sympati för Göran Hägglund vandrade jag genom Aftonbladets "frågeapparat" som indikerade att man inte tror att KD ramlar ur riksdagen vid nästa val. Ett glatt gäng LUF:are var också där, vilket alltid ger mig hopp om Fp:s framtid.

Sexpacken
Mitt egentliga ärende var alltså ett panelsamtal om den sk Sexpacken, den framtida ekonomiska styrningen och samordningen inom EU. Förvånansvärt var salen helt full av intresserade åhörare.

Från EU-kommissionen fanns på plats den kunnige Jens Matthiessen och moderatorn, Pierre Schellekens, påläst och pedagogisk. Vid min sida fanns också riksdagsledamoten Johnny Munkhammar, riktig gotlänning, och Svenskt Näringslivs chefekonom, Stefan Fölster, som verkade ha klarat rabaldern om "humanistrapporten" väl.

Dessa båda herrar är alltid stimulerande att lyssna på - och läsa. De vågar tycka till och stå för det. Trist tycker jag det är att Johnny lämnade FP, men han gör ju god nytta som ideologisk liberal hos M.

EU:s budget

Vi var överens om det mesta, även om jag tycker kritiken mot Kommissionens budgetförslag är något ensidig. Att säga att budgeten inte innehåller några förändringar eller nyheter är inte en riktig beskrivning. Förvisso borde jordbruks- och regionalpolitiken bantats rejält, men reformeringen går i rätt riktning. Ibland är det bättre om vi Sverige inte bara säger nej utan också försöker uppskatta kompromissernas möjligheter. Läs gärna ledaren i Dagens Industri den 28 juni.

Egna resurser
Ett annat trätoämne är EU:s sk "egna resurser", det vill säga att EU skall ges möjlighet att finansiera sin verksamhet på ett mer transparent, öppet och lättbegripligt sätt. Att kalla det skatt är inte rätt, ej heller att det nödvändigtvis måste innebära ökade utgifter. Jag kan förstå skepsisen. Vi har all anledning att upprätthålla en sträng granskning av hur EU:s medel används. Här finns förvisso stora problem. Men jag tror faktiskt att EU:s finansiering måste reformeras.

Europeisk FTT
Imorgon kommer Kommissionär Semeta med sitt förslag om en europeisk finansiell transaktionsskatt. Jag träffade honom i veckan där han redogjorde för förslaget. Jag har som bekant en skeptisk och avvaktande hållning, problemen och riskerna är många.

Kommer Europa att gå miste om investeringar? Kommer marknaden att flytta utanför Europa?
Den liberala gruppen är splittrad. Och jag vet att Semeta själv hela tiden varit avvisande till idén om en europeisk FTT. En global FTT, möjligen, var hans besked tidigare. Vi får detaljstudera förslaget, och ingenting kommer ju att hända om inte enighet mellan de 27 länderna kan uppnås.

30 års Almedalen
Jag kom först till Almedalen 1981, då jag var informationssekreterare hos handelsminister Björn Molin. Den gamle FP-vännen Lennart Gabrielsson tyckte att skulle åka till Gotland och ta hand kring-arragemanget runt dåvarande FP-ledarens och utrikesministerns kvällstal i Almedalen. Utrikesministern hette Ola Ullsten på den tiden.

Ola har ju sedan decennier ett sommarställe på norra Gotland, så en av arbetsuppgifterna var att låna en bil och hämta Olas anförande vid flyget, köra till hans sommarställe, vänta medan hans läste och korrigerade.

Jag minns jag bjöds på hallonsaft i bersån. Åka tillbaka med det rättade utkastet till flyget och se till så att det skrevs om och kopierades på UD i Stockholm. Sedan kom allt tillbaka med morgonflyget dagen därpå. Det är skillnad från dagens ständiga uppkoppling. Inga seminarier eller annat ståhej. Ett kvällsanförande med Ola Ullsten och med Kerstin Dellert som underhållning och FP-fika efteråt. Det räckte på den tiden!

Jag tror att det var då Ola använde uttrycket "kravmaskiner" menande facket för första gången. Men jag kan minnas fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar