lördag 6 juni 2009

Kampanjande i Göteborg





Igår var en synnerligen intressant och lärorik dag som jag tillbringade i Göteborg tillsammans med Cecilia Malmström. Dagen började med möte i polisens högkvarter på Skånegatan i Göteborg. Vi fick bland annat träffa vice länspolismästare Klas Friberg som talade om den organiserade brottsligheten i Göteborg och vilka åtgärder som polisen vidtar mot denna. Vi diskuterade deras syn på Folkpartiets idé om en "europeisk FBI" och krav på förändrad lagstiftning.

På eftermiddagen träffade vi de anställda på Kunskapscentrum, ett initiativ från Göteborgs stad som går ut på att samordna olika myndigheter i kampen mot organiserad brottslighet. De utbildar bland annat chefer i myndigheter i hur man ska bemöta hot och de har ett väldigt framgångsrikt program för s k "avhoppare". D v s kriminella människor som inte längre vill vara med i sina olika gäng kan då få hjälp från kunskapscentrum som samordnar de olika myndigheterna och hjälper dessa människor att starta nya liv. Detta initiativ är unikt inte minst i Sverige utan även i Europa.

Efter dessa möten om den organiserade brottsligheten gick vi och delade ut flygblad vid Folkpartiets valstuga på Kungsportsplatsen även känd bland göteborgarna som "Kopparmärra". Efter detta höll jag och Cecilia ett torgmöte i Nordstan där vi utfrågades om vad jag och folkpartiet vill göra inom EU-samarbetet.

Dagen avslutades med en högintressant rundvandring på den nya fotbollsarenan i Göteborg, Gamla Ullevi. Där fick vi möta IFK Göteborgs säkerhetsansvarige som talade om hur de handskas med fotbollsbråk i samband med IFK:s hemma- och bortamatcher. Jag blev imponerad av deras ambitioner och framgång. Sen fick vi ta några bilder på arenan och det gillade jag väldigt mycket då jag är en äkta fotbollsälskare.

Olle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar