tisdag 29 april 2014

En praktikants bokslut - Valter Selén

Mitt namn är Valter Selén, och jag har under den gångna våren varit praktikant hos Olle Schmidt här i Europaparlamentet. Min tid som praktikant har varit helt otrolig, och jag har lärt mig mer under dessa månader än jag hade kunnat föreställa mig. Till vardags studerar jag politiskt kandidatprogram vid Lunds universitet, och är aktiv i Liberala Ungdomsförbundet.

När jag först sökte praktikanttjänsten hos Olle Schmidt hade jag inga föreställningar om mina chanser att få den eftertraktade platsen. Då ett halvårs praktik är en del av min utbildning såg jag min ansökan som ett sätt att testa mina vingar inför ansökningar till mindre prestigefyllda praktiktjänster. Trots detta kunde jag inte undvika att drömma om att få chansen att komma till Bryssel.

Därför blev min förvåning stor när Julia Lindholm från Olles kontor kontaktade mig i början av december förra året. På kort tid fick jag skriva en argumenterande text om ett svenskt EMU-medlemskap, och blev positivt överraskad när jag fick komma på en intervju. Iklädd nyinförskaffade business-casualkläder genomgick jag en nervös intervju som jag tyckte gick sådär. Trots Julias intryck av mig som tystlåten gavs jag chansen att få praktisera hos Olle och lyckan var total.

 Under min tid i Europaparlamentet har jag verkligen fått vara med om allt möjligt spännande. Jag fick följa med till Sverige på Folkpartiets riksmöte i Örebro, jag fick vara med under en omröstningssession i Strasbourg och jag fick besöka EU-kommissionen och Cecilia Malmströms kontor.

Att jag har fått möjligheten att arbeta med Olle Schmidt och fått uppleva EU-politiken från första parkett känns fantastiskt. Jag har fått hjälpa till med allehanda utskottsarbete främst tillsammans med politiskt sakkunnige Rickard Ydrenäs, arbetat med kontorets administration, arrangerat och tagit hand om besök och framförallt fått känna på det höga tempo och spännande liv Bryssel kan erbjuda. Det har blivit en hel del research, utkast till olika skrivningar och intensiv aktivitet på diverse sociala medier. En fantastisk upplevelse var också att få vara med på ALDEs partimöte, där Guy Verhofstadt valdes till det liberala europeiska partiets kandidat till kommissionens president.

Jag har verkligen uppskattat min tid som praktikant, och känner att jag tar med mig många lärdomar hem till Sverige. Jag är väldigt tacksam för all den hjälp jag har fått från Julia, Rickard och såklart Olle, och har nu ännu mer positivt att säga om Europaparlamentet än tidigare. Störst tack riktar jag självklart till Olle, som förutom mig har gett många andra ungdomar chansen att få uppleva EU-politik på nära håll under sina många år i parlamentet. Nu hoppas jag på ännu ett framgångsrikt val för Folkpartiet i EU-valet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar