Jag är speciellt glad att vi i den liberala gruppen fick igenom ett krav på att även företag, t ex resebyråer och biluthyrningsföretag, som säljer försäkringar som sidoverksamhet ska omfattas av direktivet. Detta stärker konsumentskyddet, du som konsument ska vara lika trygg om du köper en reseförsäkring på resebyrån som när du köper en reseförsäkring som del av din hemförsäkring.
Det har varit känsligt i förhandlingarna när det gäller frågan om försäkrningsförmedlarna ska omfattas av ett provisionsförbud vid försäljning av sparförsäkringar. Nu kom vi överens om en kompromiss där de medlemsländer som vill ska kunna gå så långt som att införa provisionsförbud och det är jag nöjd med.
- Direktivets tillämpningsområde utvidgas till all
distribution av försäkringar. Till exempel måste resebyråer om de säljer
reseförsäkring utbilda sin personal i enlighet med direktivets regler.
Undantag görs dock även i fortsättningen för försäljning av en försäkring
som komplement till en vara, t.ex. vid köp klockförsäkring i samband med
köp av klocka.
- Reglerna för att informera kunden om avgifter och
provisioner för sparförsäkringar skärps. De medlemsländer som vill ska
kunna införa ett provisionsförbud. Reglerna ska samordnas med regelverket
som är beslutat i MiFID2 för sparprodukter.
- Det införs ett förköpsfaktablad också för produkter som
omfattas av IMD2, ett produktinformationsblad, PID.
- Det införs strikta regler kring så kallad
"tying" av försäkring med en kompletterande produkt. Kunden
måste få information om pris för de separata delarna av ett paket och
kunna köpa delarna tillsammans eller separat. Undantag görs för
försäkringar som har olika nivåer på försäkringsskyddet och eller
försäkringar som täcker flera risker, t.ex. hemförsäkring
- Sanktionsreglerna skärps jämförs med nuvarande
direktiv. Bland annat införs miniminivåer för böter för brott mot
direktivet på 5 miljoner euro.
- Den europeiska tillsynsmyndigheten EIOPA ska
tillfälligt kunna förbjuda eller begränsa försäljning av produkter.
- Det införs regler och skydd för uppgiftslämnare
upptäcker regelbrott hos en förmedlare vid s.k. whistle blowing.
- Försäkringsförmedlare som säljer försäkringar via
internet inkluderas i direktivet, d.v.s. försäkringsförmedlare på nätet
som Insplanet måste följa reglerna i IMD.
- Personal hos försäkringsförmedlare måste få en
fortbildning på minst 200 timmar under en femårsperiod (40 timmar per år).
Ett oberoende organ måste kontrollera och certifiera kompetensen hos
personalen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar