fredag 26 april 2013

Raoul Wallenbergs minne lever vidare

I onsdags fick jag en tankevärd och uppskattad paus från det dagliga arbetet i Europaparlamentet. Tillsammans med integrationsminister Erik Ullenhag invigde jag den internationella Raoul Wallenberg utställningen i belgiska Mechelen. Jag var inbjuden att tala med anledning av mitt arbete att namnge ett sammanträdesrum i parlamentet efter Raoul Wallenberg. Här kan du läsa om arbetet och den högtidliga invigningen av rummet.



Invigningen var välbesökt och jag är glad att så många var på plats för att hedra Raoul Wallenbergs minne.   

Utställningen finns nu att se i Kazerin Dossin, ett helt nytt och murket sevärt museum om mänskliga rättigheter och de belgiska judarnas situation underandra världskriget. Förutom Sveriges ambassadör till Belgien, Ulrika Sundberg, fanns också överlevande från Förintelsen. Jag är glad över att på detta sätt fått visa min respekt till dem.

Här kan du läsa mitt tal från invigningen av utställningen "För mig finns inget annat val - Raoul Wallenberg 1912-2012".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar