måndag 31 mars 2014

Respekten för minoriteters rättigheter är inte förhandlingsbar


Idag deltog jag på Europaparlamentets möte mellan Panafrikanska parlamentet och EU (EP-PAP) innan det kommande EU-Afrikamötet i Bryssel. Parlamentets president Martin Schultz höll ett viktigt inledande tal om de gemensamma värderingar som förenar våra två parlament. En ömsesidig och otvetydig respekt för minoriteter är fundamental för att EU ska kunna samarbeta med de afrikanska länderna, och det gäller även homosexuellas rättigheter. Det är alla politikers skyldighet att beskydda sitt lands minoriteter, oavsett vilket land dessa minoriteter råkar befinna sig i, något jag påminde Ghanas representant om. Att skylla diskriminering av homosexuella på kulturella traditioner är inte acceptabelt i demokratiska samhällen.
 
 
Mötet följdes av en trevlig lunch, där jag fortsatte diskussionen om homosexuellas rättigheter i Afrika med mina kollegor från Burkina Faso, Kongo-Brazzaville och min liberala vän Louis Michel i mitten, som är före detta belgisk utrikesminister och numera europaparlamentariker. EU måste fortsätta värna minoriteters i alla sammanhang, och inför EU-Afrikamötet hoppas jag att båda parter kan mötas med samma uppfattning om minoriteters grundläggande rättigheter.

1 kommentar:

  1. Riktigt. Men det finns fler frågor som hör hemma under den rubriken. T ex att alla medborgare har rätt till information om och vilka partier som inte bara ställer upp i utan även vilka som idag är representerade i eu-parlamentet. Och att repr för de som är representerade i parlamentet också får delta i, granskas och får framföra sin politik i SVT´s och SR partiledardebatter inför valet i maj.

    SvaraRadera