måndag 26 juli 2010

ACP på Seychellerna, sommartid och EU-flagga i Skepparkroken!

ACP-Östafrika
För en vecka sedan kom jag hem från Seychellerna, där vi hade ett regionalt ACP-möte Östafrika-EU. Vi behandlade flera viktiga politiska områden: den ständiga oroshärden Afrikas Horn, senast med terrorbombningen i Uganda under VM-finalen i fotboll, piratangreppen i vattnen utanför Hornet, det lagliga och olagliga fisket samt utvecklingen av de mänskliga rättigheterna i de östra delarna av Afrika.

Åter fick jag tillfälle att ta upp situationen i Eritrea med både EU-kommissionen och den ansvarige kommissionären från den Afrikanska Unionen. Jag refererade bland annat till de nya förfärande fakta som framkommit i samband med att en av Dawit Isaaks fängelsevakter berättat om situationen sedan han flytt till Etiopien.

Eritreas representant gick som vanligt i svaromål och hävdade - också som vanligt - att Eritrea inte har några brister vad gäller synen på humanitet. Senare hade jag flera samtal med Eritreas representant, Narib, och frågade honom varför inte en internationell delegation med läkare kan få besöka Eritrea för att på plats med egna ögon se hur situationen är.

Till att börja med verkade han kunna acceptera en sådan lösning, liksom att jag skulle kunna få besöka Isaaks fängelse. Men senare ändrade han uppfattning - möjligen efter samtal med den medföljande eritreanske konsuln, stationerad i Bryssel.

Han erbjöd mig söka visum som vanlig turist, men någon kontakt vad gäller Dawit Isaak var inte aktuellt.

Samtidigt med mötet i Seychellerna meddelade Kommissionen att kommissionär Piebalgs planerade besök i Eritrea hade måst skjutas upp. Jag hoppas verkligen att kommissionären uppfyller sitt löfte att besöka Asmara och tala med Presidenten om Isaak.

Dawit Isaak får inte glömmas bort. Det är precis det som Eritreas president vill!

Sommartid - ett visst mått av lathet
Den senaste veckan har jag varit urkopplad.
Jag har spikat, städat, badat och cyklat.
Till de vänliga som skickade en hågkomsthälsning i veckan vill jag framföra ett varmt tack.
En gång roades jag av fylla år - dock inte så mycket numera!

EU-flaggan i Skepparkroken
Men kalaset var fint, värmen hög och EU-flaggan vajade på flaggstången.

En rad trevliga böcker fick jag, bland annat "Sveriges statsministrar under 100 år".
Jag kände det som ett kall att börja med delen om Ola Ullsten, mycket mindes jag och kände att jag var en del i händelsernas yttersta utkant.

Författaren är onödigt spetsig i sina personliga omdömen, tycker jag. Dock särskilt roligt att läsa de goda orden om min gamle vän och tidigare chef, Björn Molin. Jag tror fortfarande att Björn Molin skulle ha blivt en bra fp-ledare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar