söndag 3 januari 2010

Gott Nytt 2010

Schack och en del annat

Må ni alla ha haft en rogivande tid!

Jul- och nyårshelgerna ger ju för de flesta av oss en tid för vila och eftertanke. För mig består helgerna av att inte göra någonting, läsa en hel del, umgås med familjen, reflektera över det förgångna och fundera inför framtiden.

Traditionen bjuder också en schackturnering från jul till Knut med sonen. De första åren vann jag lätt, i fjol var det jämnt skägg, men redan då började jag ana vart det var på väg. Jag håller inte längre måttet verkar det som.

Är det så att mina hjärnvindlingar inte fungerar som förr? Eller är det så att en hjärna under ungdomsåren årligen förbättras på ett magnifikt sätt? Möjligen är det bådadera. Och efter en viss eftertanke är det kanske inte så bittert för mig att inse denna dystra men naturliga utveckling.


Två lästips - Lönnaeus och Eklund

Sydsvenskans insiktsfulla och nyanserade politiske reporter Olle Lönnaeus har kommit med en debutroman, en deckare med Tomelilla i centrum. Läs den!

Det finns många dåliga svenska deckare som inte behöver läsas. Denna tillhör inte den kategorin.

Klas Eklund, tidigare chefekonom på SEB, har blivit adjungerad professor vid Lund universitet och hållit sin installationsföreläsning över ämnet "Finanskrisen i teori och praktik". Läs den!

I mitt tycke en av de bästa svenska analyserna över vad som hände och vad som måste till. Se ett smakprov här >>


Några egna alster

Själv har jag inte varit i total dvala utan faktiskt skrivit något, en krönika om euron i Sundsvalls Tidning och en artikel om byggande av den sk HH-leden, Helsingborg-Helsingör, tillsammans med Christer Sörliden, ordförande fp-Helsingborg och Venstre-mannen på andra sidan sundet, Hans Andersen.

Går att finna här:

Kristianstadsbladet

Helsingborgs Dagblad

Sundsvalls Tidning


Krönikör på GP

Om några veckor har jag den stora glädjen att få inleda ett (förhoppningsvis) regelbundet skrivande som krönikör i Göteborgs-Posten. Ett hedervärt uppdrag, som jag är både glad och stolt över. Må jag klara av det på ett tillfredsställande sätt.

Genom åren har jag ju haft en del kontakt med tidningsvärlden i Göteborg.

Sommaren 1984 skrev jag (tillsammans med Peter Örn) ledare på GT under Pär-Arne Jigenius och Anders Wettergrens domvärjo.

Den senare blev sedermera politisk redaktör på GP, och är idag efter pensioneringen aktiv och uppskattad folkpartist i Göteborg.

Under 1985 var jag debattredaktör på just GP. Nuvarande ambassadören i Tanzania, Staffan Herrström, rekommenderade mig, och Lars Hjörne och Olle Gellerman anställde mig.

En lärorik och spännande tid, om än väl kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar