onsdag 29 april 2009

Uppdatering kring ändringsförslag 130 och 166

Jag har som jag skrev igår agerat för att min grupp, den liberala gruppen lägger, framförallt ändringsförslag 166 som gruppens förslag i plenum nästa vecka. In i det sista såg det också väldigt ljust ut. Jag hade fått försäkringar om att gruppen var med på min linje. Så kom vi till sanningens ögonblick och gruppen valde att lägga fram ändringsförslag 138 till Trautmanns betänkande men, att acceptera ändringsförslag 166 såsom den har kompromissats fram i trialog förhandlingar. Gruppen ansåg att 138:an tillsammans med den "nya" 166:an är det bästa alternativet och ger den effekt man eftersöker avseende människors rättigheter på Internet. Jag är givetvis inte helt nöjd.

3 kommentarer:

  1. Jag undrar hur stor den liberala gruppen är i EU-parlamentet. Har ni liberaler från olika länder ett samarbete som liknar samarbetet inom ett parti här hemma i Sverige? Ingår ni någon slags allians med andra partier som en del av en majoritet och i så fall vilka?

    Jag har nämligen ingen aning om hur maktfördelningen ser ut. Det skulle kännas dåraktigt att rösta på ett parti - även om man stödjer dess politik - som är irrelevant i maktfördelningen. Bättre att hitta ett parti som har makt som man kan stödja. Hur är det med Folkpartiet i den frågan?

    SvaraRadera
  2. Herman: Den liberala gruppen är den tredje största av åtta i parlamentet.

    Europaparlamentet utser inte någon regering som i t ex Sverige, så det blir inte samma sorts skyttegravar med blockpolitik i EP. Det finns ingen given politisk majoritet, utan det kan förändras från fråga till fråga.

    SvaraRadera