onsdag 27 mars 2013

Skånska ungdomar på besök!

I veckan hade jag nöjet att ta emot en grupp skånska ungdomar som var på besök i Bryssel. Att träffa besöksgrupper från Sverige är en rolig - och viktig - del av mitt jobb. Nyfikna frågor kan ingjuta energi i vilken parlamentariker som helst.

Det var en pigg och nyfiken grupp ungdomar som var på besök i Bryssel. Flera kom från Eritrea och vi talade länge om Dawit Isaak, regimen i Eritrea och det senaste påhoppet om att Sverige inte är demokratiskt.

Ledaren för gruppen var Philip Sandberg, en ung och driven Folkpartiskt som engagerat sig för invandrarungdomar i Lund och har hjärtefrågor som rör globala rättvisa och integration. I den ekvationen är EU viktig, och jag är glad att Philip och många andra liberaler tar chansen att lära känna EU alla de fördelar samarbetet innebär. Jag påminde även om att det är lätt för Sverige att sätta sig på höga hästar. I jämförelse med andra EU-länder har Sverige en unik historia, vi har inte varit i krig sedan början av 1800-talet. Resten av Europa har inte haft samma förutsättningar. Dessutom satt vi i samma båt som dagens krisländer i början på 90-talet. Jag kommer ihåg när jag satt som riksdagsledamot i finansutskottet och räntan låg på 200 %!

Stort tack till Philip Sandberg och hans ungdomar som kom och hälsade på. Europaparlamentet, precis som riksdagen, är ert parlament.



Här är jag och hela gruppen, ledaren Philip Sandberg står i mitten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar