onsdag 25 augusti 2010

Valrörelsen allt intensivare

Carl B Hamilton, Anne Wibble och Bertil Ohlin
Nu börjar valrörelsen på allvar att komma igång. Det känns bra.

Igår var det ekonomidebatt i TV, som visade att det finns två tydliga alternativ vid årets val. I mitt tycke handlade hela diskussionen för mycket om att fördela välfärden - inte att skapa den. Det var därför befriande att Carl B Hamilton påminde om att Sverige måste ha bärkraftiga företag för att klara alla vallöften.

Själv minns jag ofta Anne Wibbles ord om "de välståndsskapande krafterna", ett uttryck som hon lånade av sin far, Bertil Ohlin. Nog tror jag att både Anne Wibble och Bertil Ohlin hade önskat mer av Carl B:s ansats i årets valrörelse.

Ibland förleds man tro att Sverige är isolerad halvö i Europa, som inte påverkas av omvärldens konvulsioner.

Birgitta Ohlsson och Sverker Oredsson i Lund
Igår hade jag nöjet att få delta i ett panelsamtal i Lund med EU-minister Birgitta Ohlsson och min gamle vän, professor Sverker Oredsson, om EU:s framtida utmaningar. För mig var det ett givande samtal. Jag är övertygad om att Sveriges EU-vänner kommer att ge extra stöd åt Birgitta Ohlsson och folkparties ansträngningar att föra in Europafrågorna i valrörelsen.

Det är alltid lika upplyftande att höra Birgittas tydliga engagemang för Europa, och hennes ambition att koppla ihop historien med nuet. Fler borde göra det! Det är också gott att veta att hon vågar föra upp frågan om romernas situation i Europa. Här måste det till en europeisk lösning!

Sverker har alltid något klokt att tillföra. Igår påminde han om ett samhälles behov av jämlikhet och hur ökad jämlikhet skapar bättre förutsättningar för växtkraft såväl för individer och företag.

Linköping och Söderköping och opinionssiffror
Förra veckan besökte jag Linköping och Söderköping för möte med liberala vänner och lyckosamma företgare och idoga entreprenörer. Se artikel i Norrköpings Tidningar.

Opinionsundersökningarna står som spön i backen. Varje dag nya siffror. Vad man kan säga är att det blir ett utomordentligt jämnt val.

Själv tror jag att alliansen vinner, och att fp går något framåt.

Men mycket kan hända; Det är lång tid kvar till valdagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar