tisdag 25 augusti 2009

Aftonbladet och Israel

Varför så tyst?
Ingen begär att den svenska regeringen skall införa censur. Men yttrandefriheten innebär väl att stats- eller utrikesministern tillåts kommentera insinuerande och dubiösa skriverier?
Det är ju just om detta yttrandefriheten handlar.
För mig är det självklart att ansvaret för vad som skrivs i Aftonbladet vilar på ansvarig utgivare och givetvis skall inte regeringen agera i linje med Laila Freivalds och Sverigedemokraternas nättidning 2006.
Däremot har jag inte svårt att förstå den judiska reaktionen och oron över attt antisemitism sprider sig i Europa och Sverige. Visst må Israel och dess politik kritiseras.
Men vi i Europa borde vara extra försiktiga hur vi formulerar oss. Det kunde faktiskt också Aftonbladet ha insett. Historien borde ha lärt oss.
Jag har därför svårt att förstå regeringens försiktighet.
Israel må ha en regering vi inte gillar, och den kritiken är ju legio i Europa och Sverige. Men jag hade förväntat mig en större tydlighet. när vi allt oftare kan se stråk av antisemitism i vårt land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar