torsdag 10 juli 2014

Åter på hemmaplan - misstanke om hatbrott!

Åter hemma.
Nu startar mitt skrivande utifrån min gamla utsiktspost i Malmö.
Det mesta av flyttandet från Bryssel/Strasbourg är nu klart. Jag inväntar mina tio lådor med allehanda innehåll, som blev kvar efter mitt ihärdiga sorterande den sista veckan på kontoret i Bryssel. Lägenheten lämnas senare i höst.
Jag vill tacka er alla som följt mitt skrivande under de här åren. Nog fortsätter jag tycka till med fortsatt en hel del om Europa, men förmodligen mer om den svenska politiken och Skåne och Malmö.
Jag har ju kvart mitt uppdrag som vice ordförande i Alde-partiet i Europa.

Israels flagga - nog för att bli misshandlad.
Häromdagen handlade återigen rubrikerna om Malmö och misstanke om hatbrott. En israelisk flagga skall ha uppretat några med misshandel som följd.
Det är övermåttan dystert att yttrandefriheten sitter så trångt i Malmö. Det är tyvärr alltför vanligt att kritik mot våldshandlingar i Mellanöstern ger någon eller några rätt att trakassera dem som inte delar uppfattningen, både verbalt och fysiskt.
Själv minns jag med sorg hur den manifestation vid Rådhuset i Malmö för Israels rätt att existera och  för fred mellan Israel och Palestina vintern 2009 gick överstyr.
Fyrverkerier och glåpord slängdes mot oss, där bl a Birgitta Ohlsson och jag försökte framföra vårt budskap.
Polisbevakningen var enorm och motdemonstranterna gjorde det mesta för att tysta oss.

I förra månaden var jag i Israel och fick då en genomgång av Israels syn på det politiska läget i hela regionen. Med en gång fick jag kritik för att jag lyssnat på Israels syn. Detta händer varje gång jag uttalar mig om konflikten. Kritik accepterar jag givetvis, dock inte glåpord eller hatiska verbala utbrott.

Våldet i Mellanöstern måste upphöra, härom är säkert de flesta ense om. Men tyvärr verkar få vilja göra något reellt för att stoppa mördandet i Syrien och Irak.  Våldsspiralen mellan Israel och Palestina måste också förhindras. Det kan vara så att palestinierna med Abbas i spetsen försöker hitta en enighet för att sedan förhandla om varaktig fred med Israel. Men jag förstår Israels inställning till att direkt eller indirekt förhandla med Hamas.
Hamas bedriver terror och har som mål att utplåna staten Israel.
Vill Abbas ha omvärldens stöd måste han på allvar ta itu med Hamas och dess ledarskap.

Val i höst
Jag kandiderar till kommunfullmäktige i Malmö vid höstens val. En återkomst efter nästan 20 års uppehåll, hoppas jag på. En av mina absoluta huvudfrågor kommer att handla om ett öppet och tolerant Malmö. I Malmö skall alla kunna uttala sina åsikter utan att vara orolig för att bli nedslagen. I Malmö skall alla kunna bära religiösa symboler utan att trakasseras.

"I MALMÖ SKALL MAN VÅGA BÄRA KIPPA!"

1 kommentar:

  1. Vill du läsa fler och nyare nyheter om EU? Gå in på http://www.eunyhetsbyra.se!

    SvaraRadera